Out Of Body Experience (2009)
A World Destroyer (2011)

Released 2012-01-27
Reviewed 2012-01-08

degradead.com
metalville

Från Tullinge till Hyderabad heter dokumentären som följer med på denna DVD, en DVD som också innehåller en kort livespelning från Wacken. Det är en DVD som avhandlar bandets första år och tre album och deras framgångsrika turné i Indien. Det känns kanske inte riktigt som din vanliga musik DVD från något obskyrt band då denna snarare känns fokuserad på dokumentären än på livespelningen från Wacken. Så vi får helt enkelt lära känna Degradead och deras karriär så här långt, i pressinformation får vi dessutom veta att bandet släpper ett nytt album under hösten 2012.

Musikaliskt är de melodiösa dödsmetallare av Göteborgsskolan och om ni vill veta mer om de sakerna kan ni titta på vår tidigare recension av bandet från förra året. Självklart har vi ju lite olika aspekter när det gäller ljudet på denna men liveinspelningens ljud är väl sådär, ganska mycket som en typisk liveinspelning. När det gäller dokumentären känns den faktiskt klart mer välgjord på den fronten men också väldigt snyggt filmade intervjusekvenser som varvas med inspelat material från livespelningar och lite här och där. Mest intervjuer med bandet men också lite grann från från folk som jobbar bakom kulisserna med dem. Så dokumentären känns betydligt mer välgjord än jag hade förväntat mig, DVDn känns överlag rätt välgjord faktiskt med bra menyer och så vidare. När det gäller videon från livespelningen måste jag dock säga att den känns väldigt trist, ljuset är dåligt, klippen är tråkiga och vinklarna är i det stora hela också rätt trista faktiskt och det känns lite grann som att den delen av skivan är inslängd för att inte bara släppa en DVD med endast en dokumentär om bandet.

Egentligen är jag inte speciellt intresserad av Degradead eller egentligen av band i allmänhet, det enda som intresserar mig inom denna genre är musiken. Men jag vet att många är intresserade av i stort sett allt kring diverse band och det är anledningen till att jag gör en hel räcka intervjuer i detta magasin och troligen också anledningen till att de flesta DVDs innehåller någon form av dokumentär. Det bästa med denna DVD är dock att den här gången känns det faktiskt som att dokumentären inte bara är en uselt filmad ursäkt man slängt in för att ha något sådant där. Personligen är jag inte speciellt intresserad av innehållet i dokumentären men det känns som den täcker av väldigt väl vad bandet hittills gjort så om du har ett genuint intresse i bandet och deras göranden är detta definitivt något att titta på, det berättas om deras skivor, livespelningar, festivaler och allt du kan tänkas vilja veta. En ganska uttömmande dokumentär.

Wackenspelnignen är en helt annan sak, den känns väldigt intetsägande och väldigt tråkig överlag, ljudet är hyfsat men inte mer, filmandet är som jag redan varit inne på, bedrövligt. Det största problemet denna del är att ljuset gör det så tråkigt, men denna del känns som sagt mest som en bisak och att det är dokumentären som är huvudsaken. Jag ska dock påpeka att bandet verkar göra en ganska bra spelning även om den inte är så kul att följa på en DVD.

Egentligen har jag svårt att se behovet av denna DVD för dig som inte är insatt i bandet med tanke på hur det är en dokumentär snarare än en liveinspelning. Men för dig som gillar bandet tycker jag att det är en väldigt intressant DVD som du definitivt bör kolla in, en sak som stör mig lite med den är dock att de pumpar på lite väl mycket volym i låtarna under vissa övergångar under dokumentären, det är lite störande men i övrigt en mycket kompetent och välgjord produkt som definitivt hör hemma i skivhyllan hos alla som gillar Degradead.

Label: Metalville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band: In Flames/Scar Symmetry/Sonic Syndicate